Dorian Gray

"Forever young"
Såg precis den senaste filmatiseringen av sagan om Dorian Gray, ni vet novellen av Oscar Wilde som sannerligen får en att fundera över det här med evig skönhet. Här har vi en liten trailer till filmen som ni kan titta på innan jag börjar skriva om den:



Det första jag sa när filmen var slut var "tack mamma. Jag trodde jag var härdad efter att ha växt upp med vampyrfilmer och fascinerats av det i hela mitt liv. Men nu förstår jag att jag blivit skonad, tack mamma för att du aldrig låtit mig se en filmatisering av Dorian Gray innan, och tack för att du hindrade mormor medans hon var i livet" Otroligt läskig film måste jag säga. Det går ständiga rysningar längs ryggraden. Wao...

Och man frågar sig själv "Vad är priset av evig ungdom?" och "Hur mycket är skönhet värt?"
Och då syftar jag delvis på vad skönhet är värt att betala för. Vad är man villig att offra för skönhet? Och delvis funderar jag på vad skönhet är värt... i samhället, i världen. Man kan komma förvånansvärt långt med ett skönt yttre... det är nästan obehagligt att tänka på det.

Läste på lite om ursprungsnovellen, och det var bland annat detta Wilde verkar velat syfta på. Hur svart själ får man ha så länge man har ett vackert oskyldigt yttre?

Tycker det är en spännande intressant och kanske framför allt aktuell film i dagens samhälle. Huvudrollen spelas av Ben Barnes som jag tycker gör en imponerande bra insats i filmen. Tidigare har du kanske sett honom i Nariafilmen "Prins Caspian" som över lag inte är mycket att hänga i julgranen. Därför börjar han tyvärr på minus i denna film, men jobbar sig sakta och säkert upp på ett rejält plus. Väldigt små detaljer som man börjar märka lite in i filmen gör karaktären väldigt stark och levande. Applåd till honom!

Ett minus på filmen är dock att jag inte uppskattar överdrivet flashande av bröst... varna gärna för erotik på framsidan liksom. Jag vill inte titta på erotik med min mamma???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0