JULSPELET

Under veckan har jag, trots att jag varit ganska sjuk, spelat julspel för kids. Barn som är kring 9 år har kommit till ett församlingshem och kapell som vårat pastorat har - och där har dom fått göra en resa i tiden tillbaka till tiden då Jesus föddes.
Jag spelade Maria, som är den första barnen möter. Barnen får sedan följa med på Marias och Josefs resa från det att ängeln berättar för Maria att hon ska bli gravid, tills det att sweet little baby Jesus blir född i stallet!
Det var väldigt roligt, men också lite träligt. Allt som allt födde jag Jesus 10 gånger, och efter det kan jag enkelt konstatera att ifall Bålstas 9-åringar fick möta en person som levde 2010 år tillbaka i tiden är några av dom mest förekommande frågorna:
- Vet du vad en buss är?
- Vet du vad en bil är?
- Har du en tv?
- Kan du inte ringa Josef?
- Vet du vad en mobiltelefon är?
- Spelar du fotboll?
- Hur gammal är du?
- Gör det ont? (när Maria blir trött när dom ska gå till Betlehem när hon e höggravid)

Andra roliga frågor var också:
- Kan du karate?
- Hade man tofsar?
- Kan du inte läsa?
- Har du inte täckbyxor?
- Vad är det där?
(till en filt)

Vad ska man säga??
Kul var de men jag är otroligt tacksam att jag främst jobbar med ungdomar!! (Thank you sweet baby-Jesus!!)

Barnen gav också fantastiska förklaringar på vad ovanstående moderna saker är, dom var (relativt) pedagogiska när dom bland annat förklarade att
En TV är en tavla där bilderna rör sig. Du vet vad en blixt är visst? På vår tid har vi lärt oss fånga blixten och det är den vi leder till att driva TVn. Den driver också lampor och värme.

En mobiltelefon är någonting som gör att man kan prata med varandra på långt avstånd utan att skrika. Man slår ett nummer så kommer man rätt.

En buss är som en liten bil. En bil är som en åsna på hjul. En bil är som en vagn utan hästar som går jättefort.

Man kan ta en bil till ett sjukhus för att föda där. Man kan sitta ner och ändå komma fram.

Här fick alla barnen möta Maria för första gången, yeey!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0