Ingrepp


(bild från plastikoperationerna.se)

Sitter och tänker lite på dehär med diverse ingrepp nu igen... de e så aktuellt i folks liv, kanske speciellt inom mediabranchen också, så de e klart att de till och från diskuteras. Som jag tidigare skrivit så har jag absolut ingenting emot s k skönhetsingrepp. Alla äger sig själva, så att säga, och får göra vad dom vill med sig själva sålänge dom inte medvetet skadar sig. Skönhet är inviduellt och sålänge man är fullt medveten om vad man gör och tänker över saker noga anser jag inte att någon annan har rätten att bestämma hur man ska eller får se ut.

Det jag dock funderat på - är hur länge en debatt om att det är ok och normalt egentligen ska hålla på tills de faktiskt blir de. Skönhetsingrepp är ett exempel. Homosexualitet är ett annat. De finns många... den gemensamma poängen är att sålänge man fortsätter att uppmärksamma att någonting också är okej så belyser man hela tiden att det inte förväntas vara det.

Vi kan ta ett kort exempel
"Vi är jättebra även fast vi är kvinnor!"
"Homosexuella är lika mycket värda som hetrosexuella!"
"En utvecklingsstörd är lika okej som alla andra"

Hör alla som säger detta sig själva?? Tänker jag alltid när liknande eller dessa meningar sägs... låt oss vända på det. Varför är det ingen som uttalar
"Du är okej också okej även fast du är en höginkomsttagande vit medelålders man"

Genom att belysa och göra något slags statement (som alla redan vet om??) på att vissa saker är okej och likvärdigt så motarbetar man ju själva effekten. Ibland blir jag så irriterad över att mänskligheten inte kommit längre...

Vaddå du är okej även fast du är tjej, neej, belys inte problemet, ta inte upp i varje jävla mening att "en gång i tiden ansågs män lite mer fancy" för ingen orkar mer ok?? De va då, de e old, gå vidare...

Samma sak gällande diverse ingrepp... de blir aldrig normaliserat sålänge man fortsätter debatten "Det är okej att göra ingrepp, du är okej även fast du fixat boobsen" Sedan är det en helt annan fråga om man vill eller inte vill normalisera vissa saker- det kan de ju råda vida delade meningar om... men det får diskuteras någon annan gång, för nu ska jag läsa lite!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0