S:t Petersburg

Bah nu kom jag in i en sån här checka-Ryssland-stuff igen... mjao! Har spenderat kvällen tillsammans med Emma och Phiona och vi kom att prata lite i all hast om att Finland verkligen är... Ryssland, asså, att Finland över lag präglas mer utav den ryska kulturen och det ryska sociala klimatet, snarare än Sveriges. (upplever jag, alla får ju såklart ha sin åsikt... detta är i allra högsta grad subjektiv fakta utifrån... ja mig!)

Har alltid velat besöka Ryssland, de e ju ultimat-min-semester som föredrar kultursemester hundra gånger framför solsemester^^ Så nu under kvällen efter att jag kommit hem har jag suttit och checkat "besöka Ryssland" via google och suktat lite... vill så gärna ut och resa nu också! Det tar bara ca 1.5 timme till S:t Petersburg...

Ryssland är ju inte ett uppenbart coolt turistmål hos unga svenskar efter vad jag har uppfattat, men om någon vill följa med mig och kolla massa cool arkitetur, stora coola kyrkor och sköna shoppingstråk, överjävliga cirkusar med mera - säg till mig, enligt SAS är de inte brutaldyrt dit...



Känns som att Ryssland-resa dock innebär en hel del förberedelse, för att man verkligen ska kunna få ut de mesta av resan och så. En ryska-för-turister-kurs tex... men det är jag lätt villig till! Har alltid varit väldigt dragen till deras kultur - redan innan jag uppfattade att de var de ens. Har aldrig blivit styrd åt något håll i min uppfostran och min familj är inte över lag speciellt intresserade av specifikt rysk aktitektur eller liknande. Efter medvetenheten blev aktiv i livet sådär nån gång i tonåren har jag ju vetat om att fabergeägg och Corpse bride är helt min refräng, men nu i efterhand har ju alltid omedvetet valt ryska folksagor och barnprogram och sånt... jag menar de e inte någonting vanligt svenska småbarn bara automatiskt gillar?? Vore intressant rent själsligt att besöka de jag någonstans alltid fascinerats av. Sedan att jag har en del gener därifrån gör ju bara de hela ännu mer intressant...

Godnatt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0