Vampyrtrenden

... eftersom den här bloggen inte är så fasligt gammal, så tänkte jag påminna/informera folket om att jag alltid varit en riktig sucker for vampires. Alltså om själva mytologin. Böckerna, filmerna... ni vet de lite mer oldschool-stuff som way back med Vlad Tepes (aka Von Dracul, aka Dracula, besök google om ni blev nyfikna) "En vampyrs bekännelse", oändliga versioner av Bram Stokers Dracula och såklart de tämligen kommersiella men dock fantastiska Buffy the vampire slayer

Det är självklart att jag inte kunnat undgå den nya vampyrtrenden som vaknat till liv... har dock haft så mycke fokus på annat i mitt liv, tex musiken, som är min största passion ever, så jag har inte riktigt hunnit sätta mig in i denna våg. När jag var på väg till poledancen ikväll såg jag dock lite plancher på tågstationerna om någon "The Vampire Diaries" och det fick mig att börja fundera. Delvis på att jag nog behöver få se True blood mer för att bilda mig en egentlig uppfattning om de. Och att jag såå skulle kunna köpa Twilight bättre ifall

1) Dom slutade glittra, dog av vigvatten och lät bli att springa fucking-supersnabbt
2) Dom inte benämnde dom som vampyrer utan som någon annan slags demon med vampyrliknande drag, tex. blodätandet från människor
3) Dom tillät mig skriva till ett litet extra kapitel där dom förklarar det här med att dom är så tokigt olika de som vanligen brukar definieras som "vampyr" i övrig litteratur. Skulle kunna låta något följande "Och det här med solen? Och kistor? Pålar i hjärtat? Undrade jag och kunde inte låta bli att oroa mig för att jag skulle göra honom upprörd. Lyckligtvis drog Edward bara lite på munnen i ett leende och sneglade mot mig. "Egentligen..." han tittade eftertänksamt mot horrisonten "... så är väl inte de där helt osant... bara förlegat". Han såg på mig med sina bländande ögon. "Det är lite som att jämföra er med neandertalare, på sätt och vis. Vanligast är väl att vi bara kallar dom för urvampyrer, för... ja de e väl vad dom är. Jag tror dom dog ut någonstans under slutet av 1700-talet då städerna började växa fram på riktigt". Han rynkade pannan och såg ut genom fönstret. Jag ville så gärna fråga honom mer, men antog att det var svaret jag fick nöja mig med tills vidare"

Så att dom inte bara dissade de som brukar sägas om vampyrer och typ... vävde in de, visst vore de lättare att smälta då??


Så nu till vad jag egentligen ville lägga fokus på i inlägget.
Vampyrtrend? Yes. Fullständig vampyr-narkomani/besatthet? Förmodligen JA, allra grövst drabbade är säkerligen personer mellan 13-19, och med tanke på alla varierande sexy-vampyr-killar hollywood svämmar över av så drabbas säkert tjejer/homosexuella värre av denna vampyr-koma. Så why? Först och främst...

Enkelt svar, för att vampyrer, speciellt i dessa nyare upplagor, verkar framställas som några slags övermänskliga extremsexiga/vackra/smarta/överjävliga... varelser, som på någe vis liknar någon slags "perfekt" version av en människa, vars enda fel som verkar skyfflas undan lite i perifirit, verkar vara att dom äter upp och dödar lite random-people sådär... en slags detalj alla bara verkar köpa(????)

Så vad för då detta med sig? Kan man tänka... På den negativa sidan skulle jag kunna inbilla mig att dehär, eh, ganska döda människorna, som nu då är vampyrer, blir till något slags ideal eller någonting att avundas och längta till/efter. De e ju lite läskigt delvis eftersom eeh 1) Dom dödar människor och äter upp dom. Sunt ideal NO? Blod = mums = ÄCKLIGT?? Dee ganska ok att nån är extremt farlig, manipulativ och oförskämd och annat sålänge han/hon är extremt hypnotiserande vacker/sexig, gärna på ett lite mystiskt och svalt vis. Hmmmm....

På den positiva sidan
har jag ännu bara kommit på ett kreativt förslag - och det är att detta finally är slutsteget som åter igen kommer göra blekhet inne! Att solarium-manin äntligen ger sig och för första gången sen 60-talet går antalet drabbade av hudcancer ner - yeeeeey!! (för visst vill väl alla vara jättesexiga vampyrlikande personer som är bleka, svala och mystiska?)

De vore ju nästan coolt... denna våg måste ju påverka med tanke på att då många coola karaktärer inom media då är bleka (såklart, jag menar... dom har ju ingen puls och de e sjukt men wtf folk är får^^)

Va tror du om detta? Teorier? Tankar? Funderingar?


Kommentarer
Postat av: Billie

Åh, jag tror det var rätt lägligt att den kom nu mtp hur stort den har slagit. Folk behöver nåt fantasyish (som ligger en bra bit från verkligheten och lågkonjunkturen) som de kan fantisera och romantisera kring. Sen är det väl rätt trevligt för BDSMscenen om det inte blir lika tabubelagt. Nånting lär ju hända på den fronten när alla brudar drömmer om att bli dominerade av en hunk med vassa hörntänder och se lite blod.

Och word angående Twilight...

2010-02-09 @ 01:28:50
URL: http://rubytail.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0