Bakis eller allergisk mot alkohol?

De senaste gångerna jag har varit ute och festat och druckit nån form av alkohol, så har jag spytt som ett svin dagen efter... det har gjort mig väldigt konfunderad. Jag blandar inte olika former av alkohol (tex. rom, vodka, vin, öl mm) utan håller mig till en sak under tillfället. Jag har inte heller druckit så mycket så att jag rimligen borde spy... sedan brukar jag alltid sluta dricka kring 1 på natten... men vara uppe och förbränna alkoholen betydligt längre. Det är helt enkelt ologiskt.

Så jag pratade med min mamma om detta, och vi har funderat fram och tillbaka, antagit att jag helt enkelt inte kan dricka alls just nu, och jag har tänkt att det måste vara något med min mage, eftersom jag har andra mag och tarm-problem. Sedan för bara nån dag sen ringde mamma och sa att hon trodde hon visste vad felet var. Eller i alla fall hade en teori. Jag har i viss mån ärvt min mammas allergier, mot pollen, fisk och skardjur tex. Min mamma tål inte vitt vin (som jag älskar och duckit vid alla dessa tillfällen...) Det är ämnen i vinet som hon reagerar på och spyr som satan, även om hon bara tagit ett glas. Rödvin däremot går bra...

Jag har bestämt mig för att testa detta, om det kan vara så att jag också är allergisk emot något tillsatsämne i det vita vinet. Idag mailade mamma mig en atikel från aftonbladet som handlade om just detta och den artikeln kan ni länkas till genom att klicka här.

Jag kommer festa en hel del under den kommande veckan... Emma, Emma och Phiona fyller ju alla år! Då ska jag testa detta, avstå från vitt vin och rose (damn jag som älskar de så!) och jag tänkte även avstå från ren vodka eftersom det kan vara illa för magen. (slutade iof med ren vodka för flera år sen av den enkla logiken att magen inte uppskattar de^^) Tror jag ska göra mig lite sangria, och kanske köpa en Passôa eller någe. Så får vi se hur de går. Oavsett tänkte jag dricka ganska varsamt eftersom jag inte vill slita ut mig och dessutom ska festa 2 dagar i rad, men som sagt... om det är en allergi jag har att handskas med så spelar ju inte mängden någon jätteroll... det var som när jag upptäckte att jag inte kunde blanda alkohol. Då spyr jag också, även om jag inte dricker mig påverkad...

Har du koll på dina alkoholvanor??
Det tåls faktiskt att forska lite i det... det är en berusningsdryck och man ska verkligen behandla den varsamt. Man drogar ju sina sinnen faktiskt, och även om det kan vara väldigt roligt, rogivande och socialt trevligt så tycker jag verkligen man bör vara försiktig och medveten. Medveten om vad alkoholen gör med en, hur man kan förbereda sin kropp för alkoholintag bäst osv osv. Ganska få av mina vänner har forskat spec. mycket i hurvida dom mår dåligt dan efter pga någon allergi, pga att deras kroppar inte klarar av att blanda olika sortets sprit mm, utan man viftar mest bort de som baksmälla. Så kan iof vara fallet, men de kan ju vara värt att ransaka sig själv då och då...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0