Meditera

God förmiddag!

Asså det är så fruktansvärt varmt, jag går fan under! Såg mulet ut så jag tog på mig en långärmad tshirt... dumt gjort! Fick slita av den och sitter i bara bh för stunden, haha^^ Hur fan ska jag överleva sommaren? Jag kommer dö av värmeslag eller någe...

Känner mig seg och trött... inte först när jag vaknade men nu. Tror jag ska sätta mig och meditera lite faktiskt. De var länge sen, så jag är riktigt otränad eller vad man nu kallar de. Tror jag ska ta en ganska kort meditation, tror inte jag klarar mer just nu... sen kan jag lägga mig och ta en liten powernap. Kanske ligga på spikmattan eller någe?

Meditationstips:
Jag har aldrig fått lära mig att meditera, utan har bara läst lite på nätet om det, för läänge sen nu, och sedan utvecklat det och gjort som jag känner för. För mig funkar det nästan som en slags powernap, när jag är tränad inom de. I början kan de vara nästan jobbigt då sinnerna är ofokuserade.

När jag mediterar följer jag en ganska simpel mall, och jag tänkte dela med mig av den här, för er som också gäran vill testa att meditera.

1) Förberedelser
Man kan förbereda hur lite eller hur mycket som helst egentligen, men jag brukar i alla fall alltid försöka rensa golvet där jag sitter, så det inte är massa saker/kläder/tidningar där i vägen. Sedan brukar jag ofta tända en rökelse eller några doftljus. Jasmin, liljekonvalj eller vanilj brukar jag föredra - men det är såklart inviduellt vad för dofter som har en lugnande effekt på just dig. Viktigt är också att sätta mobilen på ljudlös och lägga den i ett annat rum så man inte störs av den.

2) Musik
Jag har massa meditationsmusik på min dator, så jag brukar bara göra en playlist som är så lång som jag önskar att den ska vara. Nu tänkte jag nog bara ta knappt 10 minuter eftersom jag inte är speciellt tränad. Annars kan man sitta i upp till 20 minuter, eller längre, beroende på hur mycket tid man har... Om ni inte har någon musik kan ni alltid söka på youtube eller någe. Skriv bara meditation music så kommer de upp massa!

3) Meditera
När jag mediterar så sitter jag i en klassisk meditationsställning med benen i kors och armarna längs sidorna. Det är inget måste, sätt dig bekvämt, men inte så att du riskerar att somna. Blunda nu och försök att lyssna till musik och till din andning. Meditationen är en övning i att inte tänka, och det är detta som kan vara lite svårt i början. Att se tankarna, men låta dom gå. Låt allt flyta förbi dig och fastna inte i att tänka på vad du ska göra ikväll eller hur det är med grannens hund. Släpp alla tankar, låt dom flyta förbi. Ta hjälp av musiken och andningen ifall det är svårt i början. Det blir lättare och lättare desto mer kontenuenligt du mediterar. Förut mediterade jag kanske varannan dag, då var det bara skönt och avslappnande och inte alls ansträngande.

4) Avslut
När musiken tystnar så är det för mig som en automatisk väckarklocka, och det händer ofta att jag slår upp ögonen automatiskt direkt när musiken slutar. Det är ingenting jag gör medvetet, men det är som att kroppen är inställd på det. Då man vet att man ställt in musikens längd så att man inte sitter för länge, så behöver man inte känna sig stressad eller frestad att kolla på klockan.

Som avslut brukar jag mest sträcka på mig, blåsa ut ljusen och ställa tillbaka allt. Under den tiden brukar oftast lugnet sen meditationen vara kvar och man kan känna sig lite trött och dåsig. Det brukar gå över när man kickar igång vardagen igen!

Som ett ps. kan jag nämna att det tar hjärtat och kroppen 7 minuter att ställa om till viloläge och att pumpa ut blod långsammare, så för bästa effekt så ska man väl meditera i minst 7 minuter så kroppen hinner lugna ner sig ordentligt.


Kommentarer
Postat av: moa larsson

Du har en jätte fin blogg som är jätte intressant är läsa! :)

2010-05-13 @ 14:20:10
URL: http://mlarssons.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0