Taize

Idag blev det klart att jag i sommar kommer åka till Taize som ligger i centrala Frankrike tillsammans med en av mina ungdomsgrupper. Det känns faktiskt jättekul! Oväntat kul faktiskt... trodde inte att jag skulle se fram emot det som jag gör.

Jag åkte dit med en grupp för 2 år sen, och jag måste berätta att det är en väldigt speciell upplevelse. Det är ett kloster där ungdomar från hela världen samlas och delar, diskuterar och funderar kring kristen tro. Det är ett kloster både för katoliker, protestanter och ortodoxer, och det är en väldigt spännande mötesplats både kulturellt och religiöst. Dom har ett väldigt speciellt andaktsliv där som består av 3 obligatoriska gudstjänster varje dag där man ibland kan sitta över tio minuter i tystnad. Det är ganska mäktigt när en enorm kyrka, lite i likande form som en otroligt stor gymnastiksal (fast snyggare såklart!!) fylls av ungdomar som lovsjunger tillsammans på all världens språk.

Det ska dock påminnas om att det är en väldigt intensiv resa spirituellt sett. Eftersom protestantismen är väldigt liberal i jämförelse med dom andra inriktningarna, och Sverige är väldigt liberalt i jämförelse med andra länder, och våran församling är väldigt liberal om man jämför mellan församlingar i Sverige... eh. Så blir det för oss en hel del anpassning. För att alla ska kunna trivas och ha en härlig vistelse. För pastoratet jag kommer ifrån och jobbar för tror jag en del av detta handlar just om... att man ibland inte vet hur väl man passar in där man är när man inte har någonting att jämföra med. Efter förra gången jag var borta var jag mer säker än på länge på att det är i mitt pastorat jag hör hemma. Det matchar min tro fantastiskt...

Sedan är det så mycket man bearbetar när man åker iväg. Sådär vid 4-5 dagen i klostret så börjar tankar, funderingar, känslor tränga sig på. När man befinner sig i en så konstant andlig miljö så är det näst intill omöjligt att inte möta sig själv i dessa funderingar och tankar... det är en djup resa, som ibland kan vara jobbig... men de e därför vi ledare finns där och kan hjälpa, stötta och lyssna <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0