Twilight


Natten till idag läste jag ut den sista Twilight-boken. Tror jag la ner boken kring halv fyra-tiden. Exakt då solen gick upp. Det var mörkt i rummet men jag hörde hur alla fåglar var som en slags väckarklocka för solen som måste börjat kika fram bakom trädtopparna på baksidan. Jag kände mig inte trött, så jag övervägde ett tag att gå ut på altanen och se och höra de närmare. Men jag struntade i det eftersom jag visste att jag skulle upp och jobba... Det var mysigt dock, att låta fåglarna sjunga en till sömns... om det inte vore så skruvad dygnsrythm så skulle jag nog stanna uppe så länge oftare, bara för att få vaggas av deras sång. Det var verkligen rogivande...

Jag ska göra en fullständig analys av böckerna som helhet sen. Ska också börja läsa lite vad olika bildade människor anser om boken. Och kanske att jag till och med kollar in en intervju med författaren. Spontant kan dock sägas att sista boken är betydligt bättre än de andra. Det är bättre handling, bättre uppbyggnad av handling, rikare mer omfattande språk. Skulle den varit värdelös hade jag aldrig stannat uppe så länge. Man blev faktiskt nyfiken, efter ungefär halva boke så kände man ett ärligt sug efter den, man ville läsa vidare och man brydde sig faktiskt om slutet, och inte på ett sadistiskt "låt dom dö"-vis utan man ville faktiskt att det skulle bli ett någolunda happy ending. De blev de, så de va ju härligt. Över lag gillar jag nog ändå inte böckerna, inte som i att... känna kärlek till dom, men som sagt många gånger så är dom intressanta. Dom är intressanta i vår tid, det är så stört twistade karaktärer med i boken, ska bli riktigt intressant att bita tag i vad diverse genusforskare mfl anser om den.

Ah... nu blir det iaf mat, och sen jobb... Hoppas du får en underbar dag


Kommentarer
Postat av: Emma

Åh, du får länka lite om du hittar nå skoj som är värt att dela med sig av.

2010-05-11 @ 22:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0