Komma igång med modellfoto

Jag tycker verkligen att det är roligt att så många fotografer hör av sig till mig och vill plåta. Det är verkligen en rolig hobby- man träffar nytt folk som man delar ett intresse med. Man skapar någonting tillsammans och får oftast (!!) snygga bilder man kan boosta sitt ego med. Man utvecklar sig själv och får testa nya saker.
Jag har ju tidigare tipsat om vad man bör tänka på om man vill hålla på med modellfoto, i alla fall vad jag tycker man bör tänka på. (du hittar de inlägget i augusti/modelltips)
(gammal bild tagen av fotograf Tobias Fischer)

Om du har läst mina tips och begrundat de och kommit fram till att du skulle vilja testa på branchen som hobbymodell, då är det bara att börja! 

- Jaha så hur börjar jag då?? Hur hittar jag fotografer? Hur tar jag kontakt? Vad säger jag osv?
Jaa tex. finns det en del hemsidor som sysslar med att förmedla kontakt mellan hobbyfotografer/stylister/modeller/makeup artister mfl. En av dessa sidor jag hittat mnåga fotografer på är modellbilder.se. Där är jag medlem gratis, man gör en profil och laddar upp eventuella bilder (eller ett urval av bilder när man börjar få många...) Där kan man söka fotografer, se deras foton mm. Det som jag tycker är viktigt att tänka på, förutom alla tipsen jag gav i det förra inlägget, är:
1) Det är internet. Var försiktig, ställ krav, vem som helst kan sitta och fylla i ett hittepå-namn, ort och det händer till och med att någon lägger upp nån google-bild. Dom är förmodligen fishy, vill någonting obehagligt eller är allmänt oseriösa. Ta självklart inte kontakt med dom och träffa dom absolut inte!

Ställ krav, undersök lite, det är din säkerhet det handlar om! 

2) Ärlighet! Skrev om det i förra inlägget med men detta gäller också kontakten med fotografer och andra sammarbetspartners. Jag brukar lägga korten på bordet när jag känner att jag börjar bli misstänksamt snokig. "Ursäkta om jag är väldigt frågvis men det är väl ingen hemlighet att dumma människor inte stannar länge i branchen, ibland pga att det händer dom något väldigt väldigt tråkigt. Du förstår säkert att jag måste höra mig för lite, det är inget personligt alls!" Jag har bara fått bra seriös respons på detta av seriösa fotografer. Dom som luktat konstigt har mirakulöst nog bara... slutat höra av sig till mig efter det. Tydligen va det något som inte stämde??

3) Backup! Alltid när jag träffar en fotograf (haha åter igen till er som eventuellt har/vill fota med mig, det är inget personligt alls, men jag vet att ni vet, ni seriösa vettiga människor där ute!) brukar jag lägga upp en backup plan. Oftast är det min mamma, men ibland någon nära vän eller så som jag brukar ge i uppdrag att ringa mig ungefär 30-40 minuter efter att jag avtalat tid med fotografen. Det borde räcka för att hinna ta sig till studion och ha fått ett första intryck. Jag berättar alltid för minst en person exakt vart jag ska möta upp fotografen och vart vi ska plåta. Sedan när då i mitt fall mamma ringer så brukar hon bara fråga mig om allt är bra och jag kan på ett väldigt ogenerat sätt säga "Jaa de e jättebra, du jag e på plåtning så jag kanske kan ringa dig senare?"

Om det inte är bra då?
Detta har lyckligtvis aldrig hänt mig, men Om det skulle vara så att det känns hemskt eller obehagligt på något vis, då får man ha kommit överens med personen i luren, i mitt fall då mamma, att om jag skulle säga "Nääe" så säger hon någonting, till exempel att jag måste kolla till morfar för han är lite krasslig, eller att jag måste komma hem av någon anledning. Då får man helt enkelt avlägsna sig så smidigt man kan. Ursäkta sig och göra det bästa av situationen. Är det obehagligt så ska du väl ändå aldrig träffa personen igen så då gör det väl inget om personen istället tycker att det är Du som verkar oseriös?

Var då bara smidig och lugn. Beter du dig som om att du tycker fotografen är helt mysko och läskig kan det dels vara jätteelakt om nu personen inte alls är det, eller i värsta fall kan det göra personen (om de nu e en störd människa) upprörd och trigga igång någonting. Så lugnt och stilla men bestämt! Det är mitt hetaste tips!

Om det går lite trögt, och du vill maila fotografer. Vad säger man? Vad säger man inte?
Det är alltid bra att börja med en komplimang tycker jag! Man vill ju förmodligen plåta med personen för att man tycker personen har bra bilder så man kan ju börja med de. Det är alltid trevligt att höra, och dom flesta mail jag får från nya fotografer och dom flesta mail jag själv skriver börjar oftast ganska lätt med "Hej, vilka fina bilder du har!" eller något i den stilen.
Sedan förklara bara på ett enkelt vis att du är intresserad av att plåta. Hänvisa till din hemsida eller något annat ställe där man kan se bilder på dig. När du är helt grön kan du ju säga att du inte har några proffsfoton, men de räcker oftast med bilder där man tydligt ser hur du ser ut (ingen suddig webcam, men vanlig kamera går nog bra!)

Du kan presentera en idee du har och försöka förklara vad det är du vill göra, eller så kan du lämna öppet och fråga om personen du mailar har någon idee som han/hon skulle vilja göra? Om man vill skulle man kunna nämna om det är någonting man verkligen inte gör eller så- om det känns relevant. Tex. när jag mailar fotografer som mest plåtar naket/underkläder brukar jag oftast nämna att jag sett att han mest verkar plåta sånt och det gör jag väldigt sällan. Så jag förstår om han kanske inte vill plåta tex. fashion då, men det vore kul om de e ok för han.

I övrigt- följ bara tipsen jag gav förut så ska nog allt gå bra och bli roligt!
Har ni några frågor är det bara att ni hör av er och frågar, så lovar jag att svara efter bästa förmåga!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0