Det största hotet

Satt och läste i en bok på jobbet tidigare idag... ett kapitel handlade om ont och gott. en av uppgifterna handlade om att man mötte en alien och denna frågade om vad som är det största hotet mot livet på jorden? Så ska domsom arbetar med boken besvara och tänka kring detta...

Och inte helt otippat började jag själv tänka kring just det. Det är en bra fråga. Speciellt idag då vi härjas av så mycke sjukdom, krig mm. Och jag kom fram till att...
det största hotet mot livet på jorden måste vara människors likgiltighet.

Delvis har människan själv skapat ett ideal som dom flesta inte kan leva upp till. Människor har gjort mänskligheten beroende av detta. "There is no spoon" du vet? Haha nej förmodligen inte... i alla fall- människan har skapat och framkallat ett beroende av saker man inte behöver. Till exempel skönhetsideal, statushets mm. Onödigheter som folk håller sig fast vid på automatik utan att man egentligen behöver. Även om man mår dåligt av det, helt ologiskt.

Delvis anser jag att det är människors likgiltighet som står till svars för krig, naturkatastrofer och vardagsvåld. Att vägra ta ställning och agera mot tex. ohälsosam alkoholkultur och ett övervåldsamt samhälle skapar det. Ondska är inte endast de människor som utför de onda handlingarna, utan även de som står bredvid och tittar på. Jag tror verkligen att likgiltighet är den största synden som många människor bär. Back in the days då jag rimmade omkring vill jag mig minnas att jag skrev "att respektera någons privatliv är alltför ofta lika med att inte bry sig ett skit" och jag tycker verkligen de e sant. Likgiltigheten får aldrig vinna. Ändå är det de den ständigt gör...

"Skyll dig själv" och "Sköt dig själv" är farliga mantran som skapar ett kallare klimat i världen. Så fort det inte är min sak att det är krig i Irak och att ungar svälter i Sydafrika så bidrar jag till en likgiltig kall värld. När det inte är min sak när någon blir ihjälsparkad i Kallhäll är vi ute på jävligt djupt vatten.

Människans likgiltighet mot varandra skapar krig och våld. Människans likgiltighet mot naturen skapar det klimatet vi idag lever i. Man går med gasmasker på gatan i stora delar av Asien. Jordbävningar, flodvågar, Skåne-utan-el-IGEN - jorden flämtar. Nån som lyssnar?? Människans likgiltighet mot naturen skapar en döende jord.

Mänskligheten känns kollektivt självdestruktiv- det är definitivt det största hotet mot livet på jorden anser jag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0