Valet

WO... idag har de inte blivit något bloggande för att jag bara suttit och valsurfat. De e fullt pluggande nu i slutet och jag börjar äntligen känna att jag börjar få lite koll och reda på allt. Men istället för att fläka ut mina politiska åsikter här, för det anser jag inte vara lämpligt, så tänkte jag slå ett slag till er läsare om att rösta!

R Ö S T A ! ! !
Jag tycker det är extremt viktigt att rösta.
Dagens Sverige är hyffsat bortskämt med rösträtt och demokratiska rättigheter. Vi är ett förebildsland när det kommer till demokrati (även om vi har en lång väg kvar att vandra för ett jämnställt samhälle!) och det är så många människor världen över som dör i kampen för rösträtt. Jag tycker delvis att det är ett hån emot alla dessa människor som fortfarande kämpar, och delvis är det ett hån mot alla de människor som kämpat för den rösträtten vi idag har i Sverige. Gå och rösta, gör din röst hörd!

Informationsflödet är idag mer lättåtkomligt än någonsin. Det tar inte jättelång tid att göra sig tillräckligt insatt i valet för att man ändå ska kunna gå och rösta. Gå och rösta och blunda inte och bara kryssa.

Det som är viktigt tror jag, utan att predika för mycket om vart jag står i den här soppan, är att tänka på vad som gynnar en själv. Och då menar jag i det långa loppet... samhället påverkar dig. Hur samhället ser ut och hur det är att leva i samhället påverkar dig och din vardag. Tex. ökar samhällsklyftorna, utbildningskvalite med mera, så ökar kriminaliteten i samhället. Okunskap skapar våld och oavsett om du blir offret eller gärningsmannen i framtiden så tåls det att tänka på hurvida du ens vill befinna dig i någon av de sitserna. (då syftar jag inte endast på fysiskt våld utan tillika så inbrott osv)

Nu känner jag att jag börjar rinna iväg in i politiken så jag måste faktiskt sluta skriva... jag går igång på politiksnack så otroligt så jag måste hejda mig eftersom jag som sagt inte tycker de känns lämpligt att skriva sånt på sina bloggar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0