1 FEMALE

Gabrielle "Coco" Chanel är grundaren av det l e g e n d a r i s k a märket Chanel som sedan början av 1900-talet varit ett väl erkänt märke för klass och kvalite. Vi kvinnor har Coco att tacka för byxor och s k "unisex" mode. Coco gjorde även solbrännan inne - en trend som verkar hålla i sig?

Jag gillar Coco för att hon var en väldigt banbrytande modern kvinna som trots krig och svår barndom drev sin vision om kvinnligt mode och satte det på kartan med bravur!

För er som är nyfikna på henne så rekomenderar jag filmen som har samma titel som hennes namn. En film som handlar om hennes liv och som jag gillar, utifrån skapandet i sig men även efter vad jag har läst om henne innan och så. Jag gjorde mitt specialarbete i kultur och idée-historia om henne och jag kan hämta mycket kraft ifrån att läsa om hennes kamp och ovilja att ge vika i ett mansdominerande samhälle!

Några välkända klassiker från Chanel:

Citat jag ofta tänker på från Coco är bland annat "Kvinnans kropp formar klänningen, inte tvärtom" och "Man kan vara för uppklädd, men aldrig för elegant"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0