IT'S JUST THINGS

Jag tänkte ta ett ögonblick och skriva lite om det här med materialism. Vi lever i ett materialistiskt samhälle, saker har liten/stor/någon slags påverkan i våra liv. Det finns en del saker som ingår i ens liv och vardag och saker som betyder mycket för en.

Olika saker värderas olika för olika människor. Vissa saker är symboler för annat och betyder saker. Jag har över lag varit väldigt dålig på att uppfatta sånt här, tills bara för något/några år sen. (tror det är mitt växande intresse för marknadsföring som gett mig insikt i dessa saker...) Jag är uppfostrad till att inte lägga stor vikt eller fokus på det materiella, samtidigt såklart ta hand och vårda om det jag har. Jag tycker aldrig att man ska bli vårdslös med saker bara för att dom egentligen inte är speciellt betydelsefulla i sig. Det är symboliken jag värdesätter. Delvis att någon/några har gjort/framställt saken på något vis och lagt ner mer eller mindre effort i det, delvis för att man aldrig ska börja underskatta pengar, oavsett hur mycke eller lite av det man har. Pengar är ett genigaliskt system att mäta värde i saker och ting, om än från början hitte-på (men de e väl allt i samhället, inklusive samhället, också, när man väl börjar tänka på det?)

Jag tror inte jag uppfattas som en speciellt sak-fixerad person. Jag gillar elektronik, och samlar gärna på tex. böcker och filmer - men jag har inte den uppfattningen om mig själv att jag är fixerad vid det. Jag baserar inte heller värderingar om människor kring materiella saker, tex. kläder, hus, bilar eller telefoner, och jag önskar inte själv bli värderad efter det.

Det är flera som undrar varför jag ändå prioriterar, enligt mig, fina saker, i mitt liv. Fina saker motiveras ju för mig enkelt genom att förklara min kärlek för skönhet. Allt - artikektur, konst, natur, människor, kläder osv. Jag är en sucker for beauty och älskar allt vackert!

Varför jag prioriterar att ha en del saker i mitt liv som generellt sett symboliserar status, är just därför. Inte för att bli ifrågasatt, inte för att uppfattas som bättre eller mer välfärdig än andra, inte för att irritera eller för att skryta. Utan för symbolikens skull. För skönhetens och symbolikens skull. Som jag skrev tidigare så gillar jag verkligen symboltänkande och om jag bär någonting som människor ser och kopplar samman med klass och elegans känner jag mig nöjd. (även om det bara är hitte-på och att jag känner samma klass och elegans oavsett) Man kan säga att folk i allmänhet hjälps att få en korrekt bild av mig.

Men när jag tänker på detta... så kommer jag ändå alltid tillbaka till en stark känsla av att det bara är en sak. Glöm inte kära läsare, att även om jag talar så gott om detta och att ni kanske ibland kan känna en press från samhället/kompisar/familj, att ha vissa saker eller att inte ha andra saker. Glöm inte att at the end of the day är det bara saker. Det är bara saker och ditt värde sitter inte i dom. Det kan vara ett medel att använda sig av för att uttrycka sig - men dom gör dig inte, du gör dom! It's just things...

Jag är så glad och stolt och känner mig bortskämd när jag går omkring med min nya väska eller ursnygga skinnjacka, men tanken slår mig ibland att jag lika gärna skulle rocka en plastpåse. "Sexy is a state of mind". Everything is a state of mind kind of? Glöm inte de ute i samhällsdjungeln...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0