LEGENDS

Om ett tag är det musikkväll hos en vän med tema "LEGENDS". Jag har haft väldigt svårt att välja 5 låtar som jag gillar och vill låta mina vänner ta del av. Vi motiverar varje låt, lyssnar och sätter poäng (seriösa viiisst?) Det finns sååå många låtar jag verkligen gillar och som verkligen är legender. Jag har försökt att ta låtar som har olika stil och känsla, som både är legender som låtar i sig, och artisterna är välkända.

Dessa är låtarna jag har valt, tycker du jag lyckats med uppgiften?

Mariah Carey, Without you

Mariah Carey är en riktigt legendarisk sångerska, känd för bl a sitt breda register. Det här måste vara en av hennes största hits någonting. En otroligt vacker kärleksballad som alltid lämnar mig med gåshud... en sann inspiration röstmässigt!

Madonna, Open your heart

Madonna... behöver jag säga något? En legend som i decennium regerat listorna. En trendsetter både inom mode och musik. En kameleont. "“I won't be happy till I'm as famous as God" Den här låten e bara en favorit hos mig. Catchy 80-tals-låt som gör mig glad!

Abba, Lay all your love on me

ABBA... ensån otrolig framgång, än idag, så många underbara extremt välgjorda låtar. Underbart koncept! Detta är definitivt en av mina stora favoriter av dom. Så sångvänlig och bra text!

Elvis Presley, Can't help falling in love

Legenden av legender... han startade trenden med sexuella rörelser, han hade en röst som inte fanns på marknaden när han kom. En riktig hardworker som satte en helt ny standard för pop musik. Skapade fenomenet popmusik? Min personliga favoritlåt av honom... så vacker så att jag kan gråta...

Britney Spears, ... baby one more time

Den här låten har jag valt för att Max Martin är en legend! Max Martin är en av de mest inspirerande talangfulla personer jag vet om. Han e typ min idol, vad nu hela det begreppet egentligen handlar om? Han har skapat (tillsammans med bl a Rami, Andreas Carlsson och Jörgen Elofsson) ett otroligt starkt svenskt trademark för svenska musikexport. Max Martin är inblandad i flertalet av dom mest kända akterna i västvärlden (Bon Jovi, Back street boys, Nsync, Britney Spears, Katy Perry, Usher, Celine Dion och många fler)

Varför jag valde just denna låt att få representera han som legend är för att jag nog skulle vilja påstå att det är han som tagit Britney Spears till den platsen hon har haft och har inom popmusiken. Han ligger bakom hela soundet som är förknippat med henne even to this day (aa han har gjort alla singlarna från senaste albumet med). Britney är den artist som har flest hits skrivna av just Max Martin (tätt följd av BSB). Dessutom är jag ett stort fan av det rediga sticket och hur kan kombinerar sticket med refrängen i slutet - ppl don't do that anymore...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0