BABY JESUS

... idag är det Jesus b-day, yeey Tänkte ta tillfället i akt att dela med mig av några kända citat från födelsedagsbarnet (alla hämtade från Bergspredikan). Julen idag innehåller ju förhållande vis lite fokus på Jesus (vilket dom flesta verkar nöjda med iof, så inte mig emot) men eftersom jag ändå valt den livsfilosofin så vill jag skriva något Jesus-like... HAPPY B-DAY!

ÄLSKA ERA FIENDER (Matt 5:43-48)
"Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig"
Dvs, enligt mig: Ta inte credds för att ni e snälla bara mot dom ni gillar. Konsten är att visa respekt och kärlek till dom du inte gillar. Dessutom är hat, vrede och bitterhet inte främjande för kärleken eller personlig utveckling, och gör dig inte någon lycka. Låt de vara så långt det bara går, du mår bättre om du släpper taget om hatet.
SKATTER I HIMLEN (Matt 6:19-21)

Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

Dvs, enligt mig: Himmelriket är en plats inom dig, bli inte besatt av materiella ting, saker, social eller ekonomisk status. Glöm inte att den riktiga, långvariga sanna genuina lyckan finner du inom dig själv och hos andra människor.

KROPPENS LAMPA ÄR ÖGAT (Matt 6:22-23)
"Kroppens lampa är ögat. Om ditt öga är ogrumlat får hela din kropp ljus, men om ditt öga är fördärvat blir det mörkt i hela din kropp. Om nu ljuset inom dig är mörker, hur djupt blir då inte mörkret"

Dvs, enligt mig: Du väljer med vilka ögon du vill se världen, om du vill möta den med kärlek eller hat, misstänksamhet, bitterhet eller glädje och nyfikenhet. Om du väljer att lägga fokus på bitterhet och hat kommer du avskärma dig själv från lycka och glädje.

GÖR ER INGA BEKYMMER (Matt 6:25-34)
"Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador, men er himmelske fader föder dem. Är inte ni värda mycket mer än de? Vem av er kan med sina bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset på ängen, som i dag finns till och i morgon stoppas i ugnen, skall han då inte ha kläder åt er, ni trossvaga? Gör er därför inga bekymmer, fråga inte: Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka? Vad skall vi ta på oss? Allt sådant jagar hedningarna efter. Men er himmelske fader vet att ni behöver allt detta. Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga"

Dvs, enligt mig: Lita på att Gud vet vad du behöver och vill ha, och han vill ge dig allt, du förtjänar allt. Var lugn och vila i det - våga ha höga förväntningar på ditt liv och våga dröm! Det logiska är att du förtjänar allt. Var ödmjuk

DÖM INTE (Matt 7:1-2)
"Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er"
Dvs, enligt mig: Är du missunnsam, avundsjuk, cynisk, så föder du de hos andra människor, och har förmodligen en föreställning om att alla andra tänker liknande negativa saker om dig... = du avskärmar dig från gemenskap och kärlek = no good...

BE SÅ SKALL DU FÅ (Matt: 7:7-8)
"Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas"

Dvs, enligt mig: Du kan få allt i livet, ingenting är för mycket eller för stort. Var rättfärdigad, ödmjuk och tacksam så är ingenting omöjligt. DU ber inte förjäves

MATT 7:13-14
"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den"

Dvs, enligt mig: Det är lätt att idag hamna på villovägar och "luras av" vad "alla andra" människor vill och strävar efter. Vissa jobb med hög status, vissa kläder, trender, ett visst utseende. Det är lätt att glömma bort sitt inre och att ta hand om sin själ. Det är svårt att våga lyssna till sig själv och älska sig själv oavsett om du blir retad, hatad eller ensam på grund av det... men håll ut, det kommer leda dig till det verkliga livet och du kommer vara lycklig

Bergspredikan är otroligt känd, så även om ni inte gives a crap about mr J så har ni i alla fall tjänat lite allmänbildning om ni läste ända hit. Det jag skrev som kommentar till citaten är ju inte på något vis en allmän åsikt från Svenska kyrkan eller liknande. Tro är inviduellt och jag ville delge en liten bit av min för att jag upplever att många som läser texterna till en början kan ha svårt att ta sig ann det här med tolkning. Ni behöver inte hålla med mig i hur jag tänker, men de gav er i alla fall något att tycka till om...

Ha en fortsatt trevlig julafton, oavsett hur ni väljer att fira den eller icke-fira den

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0