HJÄLTAR

Har spenderat kvällen med några gamla hederliga Buffy-avsnitt... wao tänk att de första avsnitten spelades in 96? De e lääänge sen... Buffy har sannerligen varit en stor del av mitt liv. Hela mitt tonårsliv... minns att jag såg första avsnittet när jag gick i 3an kanske... blev helt hänförd av hur cool den där tjejen var... sen började jag träna kampsport, haha^^

Men de va inte de jag tänkte skriva om nu, utan om ett citat jag fått från slutet av Angel-serien. Som jag tidigare ar nämnt är jag helt såld på Joss Whedons manus, helt underbara. De finns så många bra, men ett av dom jag minns bäst från Angel är "Hjältar accepterar inte världen som den är".

Ordet norm beskriver någonting vardagligt, det normala. I dagens samhälle inkluderar det även övervåld, osäkerhet, rädsla för att gå till skolan, vara hemma eller på jobbet. Man hör dagligen om människor som mår dåligt, tar sina liv, begår brott gentemot andra människor. Det var bara några år sedan det rapporterades om att man kunde märka förändringar i vårat vatten pga allt antideprisivt människor äter och kissar ut resterna av. Vi lever i ett avtrubbat samhälle där Tiger Woods otrohetsaffär snor löpsedeln från misshandel och våldtäckt. Detta är normen. Det är samhället vi lever i, varje dag.

Efter en hjäärtskärande stund i serien där dom också poängterar detta, kommer citatet jag ägnar mitt blogginlägg till... "Hjältar accepterar inte världen som den är". Det är värt att tänka på...

Att kämpa mot att bli avtrubbad, och fortfarande hålla sig någolunda hälsosam i huvudet - det är en fin balansgång, och jag inbillar mig att det e ganska svårt. Eller - det blir enklare, vartefter dagarna går, antar jag... jag känner mig själv inte avtrubbad, men det kanske e för att jag spenderar så mycke tid med att tänka på sånt här och filosofera kring mitt eget handlande? Jag har kind of alltid gjort de, så jag kan inte längre uttala mig om hur svårt eller lätt de e att börja... men de e värt en tanke. När du läser eller inte läser tidningen, när du är i skolan eller på jobbet. Vad pågår runt omkring dig varje dag, någon som alltid sitter själv vid maten? Någons åsikt som alltid ignoreras? Någons privata bubbla som ständigt blir kränkt?

Vi lever med en norm som inte är häslosam. Glöm inte att det som är det normala i ditt liv kanske inte är det ultimata. Det kanske inte är hälsosamt, och det kanske inte är bra. Det tåls att fundera på. Allting förändras, allting kan förändras. Våga tro, våga hoppas och våga vara den förändringen du vill se omkring dig. Vill du möta mer solidaritet människor emellan? Visa solidaritet. Vill du möta fler hjälpsamma människor? Var den hjälpsamma människan andra möter.

Fight the good fight, be justified... be a hero


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0