LEKSAKER

Var inne och kollade på en bloggare som kallar sig för Kissie och hittade ett inlägg som handlar om leksaker och könsroller. Tycker hon skrivit en del vettiga saker om de, bland annat att föräldrarna bär det yttersta ansvaret när det gäller inköpen.

Jag skulle vilja komplitera hennes inlägg med att skriva att jag tycker att föräldrarna bär det främsta ansvaret för hur barnet ser på sina leksaker.

Jag tänker skriva något som många upplever som väldigt provokativt - men läs hela inlägget så tror jag att ni slipper gå och vara arga på mig. I alla fall de flesta av er.

Now hear me out:
Jag upplever att i dessa fall som man skyller på nu tex. Barbie och tv-spel, så handlar det i dom flesta fall om att föräldrarna/föräldern saknar kommunikation med barnet. Jag kan inte tala för alla barn - men vi vet med säkerhet att samhället är någonting som vi har skapat. Människan. Den kunskap som för många vuxna människor är uppenbar är någonting dom fått lära sig. Människan föds inte med en bild av hur en kropp ska se ut eller hur en människa ska vara. Allt detta lär vi oss via vår hemmiljö, skola, samhället osv. Det är våra föräldrars uppgift att lära oss detta.

Ett litet barn har inte uppfattningsförmågan om vare sig att Barbie är ett ideal eller "att det är hemskt att tillverka dockor som dessa pga att vi genom det får en omöjlig norm" Hänger du med? Det är de vuxna som berättar för barnet att Barbie är politiskt inkorrekt.

Samma gällande våldsspel. Det är den vuxnes ansvar att kommunisera med barnet och vara med barnet och prata om det barnet ser och uppfattar. Detta gäller ALLT i barnets liv. Hjälp barnet att hantera och tänka och relatera till det den får se. Enkelt exempel "Oj va ont skurken fick på tv-spelet nu, va bra att du lyckades klara banan, men aaaj tänk om de skulle hänt på riktigt? Då skulle han inte kunnat ställa sig upp han hade fått jääätteont, ännu ondare än när du hade ont i magen igår. Kommer du ihåg att du fick ont i magen? Jaa så får man ju inte göra på riktigt"

Förklara för barnet, hjälp det att förstå. Men överinformera inte - barnet ser förmodligen inte på tex Barbie på samma sätt som många vuxna gör. Barn har ingen värdering i leksakers utseende dom ser om den e cool eller inte och jag tycker vuxna ofta överanalyserar Varför barnet tycker den är cool. Det har kanske inte med självhat eller låg självkänsla eller annat som vuxna håller på med och faktiskt, omedvetet oftast, lär sina barn.

Men jag förstår, detta är en ond cirkel. För barn som fått kunskap om detta av nojiga föräldrar växer upp, skaffar egna barn och gör samma sak. Förmodligen oftast pga omedvetenhet. Barn verkar ju verkligen göra som vuxna gör, och inte alls lika ofta som vuxna säger. Jag är ingen barnexpert, men alla jag någonsin tagit upp detta med visar i alla fall för mig att personer som ofta pratar om vikt, träning, dieter osv, har upplevt detta i sin hemmiljö. Mamma kan inte äta tårta för hon går på diet = mamma förebild = någonting är fel med tårta. Enkel matte...

Sen har absolut butiken och tillverkarna ett stort ansvar. Men jag tycker de känns lazy och ointerlligent att skylla allt på produkterna.
Jag tycker de e ljug. Vad tycker du??

Här hittar ni Kissies inlägg om saken.

Kommentarer
Postat av: En lagom ung mamma

Det är ju ett ömsesidigt ansvar egentligen. Såklart har man som förälder makten över vad ens barn har för leksaker, men samtidigt är det inte så enkelt alla gånger. För det finns andra föräldrar som inte bryr sig ett skit och barn tar ju efter varandra på dagis redan som ettåringar. Jag tycker väl egentligen att man borde bojkotta alla skit man inte tycker om men sen kunde ju ändå själva leksakskedjorna ta ansvar för det de säljer, precis som andra sorters företag har en policy att följa :)

2011-10-19 @ 23:22:40
URL: http://mummyfied.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0