SKÖNHETSIDEAL

Hej allihopa!
Jag fick några jättebra frågor från signaturen Majken som handlar om skönhetsideal. Jag tänkte försöka besvara dom nedan så gott jag kan. Jättekul med frågor, just let me know om ni undrar något så ska jag göra mitt bästa för att svara!


Jag har inte någon enorm koll på vad som mer exakt är dagens skönhetsideal. Jag har aldrig lagt fokus på det i mitt liv och det har aldrig varit ett fokus i min hemmiljö. Men själva begreppet skönhetsideal är ju att de finns en s k norm om hur människors utseende bör och ska se ut. Jag är av åsikten att alla människor har något vackert i sig och att göra ett ideal för hur kvinnor och män ska se ut låter som någonting omöjligt för alla att uppnå med tanke på allas olika fysik och förutsättningar. Jag tror det odlar känslor av att inte räcka till och att inte duga ifall man är en av dom som inte uppfyller eller är ens i närheten av idealet. Det är giftiga känslor och bör undvikas enligt mig! Jag funderar på vad ideal gör med människan. Ett ideal som är uppmuntrande och möjligt, något hälsosamt att sträva efter och att ha som förebild är någonting underbart! Ett ideal som får människor att må dåligt är onödigt!

När det snackas om skönnhetsideal så snackar det ofta om vikt, fin hy och bra benstruktur. Det här är en del i vårat samhälle och är man en del i samhället tror jag det är oundvikligt att ha någon relation till det alls. Jag tror inte jag är helt medveten om hur det påverkar mig, men några saker jag kan komma tänka på är att mitt utseende liknar på vissa vis många kända personers, inom de ovannämnda faktorerna, och detta medför ju tex
- positiv särbehandling av vissa på offentliga platser. Tex snabbare service vid barer
- negativ särbehandling av vissa på offentliga platser. Tex arga blickar och elaka utseendekommentarer
- förutfattade meningar om min personlighet. Tex att jag är ytlig och utseendefixerad

Sedan blir jag ju påverkad av att prata med människor som på andra vis är påverkade av idealet. Alla människor som jag pratar med detta om lämnar såklart avtryck hos mig. Jag kan tex. bli upprörd när jag får veta att väldigt många, främst unga människor, mår dåligt pga denna, egentligen påhittade men dock så verkliga, press.

Jag skulle önska att människor insåg att idealet är någonting som mänskligheten själva skapat och gjort sig beroende av. Jag vill att människor över lag skulle börja förstå hur viktig deras egen inställning till saker är. Att folk klarare skulle se vad som påverkar dom och varför. Lite som att se sömmarna i en tröja. Granska idealen och genom det bli mindre fixerade vid de och lägga mer fokus på sitt personliga välmående, både fysiskt och mentalt.

Media har ett stort ansvar här och jag skulle önska mer variation av kroppstyper inom modell och musikvärlden. Men det jag främst skulle vilja ändra är folks attityder till deras eget och andras utseende. Att få en mer kärleksfull och accepterande värld.
Jag tycker det är hemskt när någon mår dåligt! Alla människor förtjänar att känna sig vackra och älskade, attraktiva och värdefulla! Men som jag skrev på första frågan, ideal kan definitivt vara något väldigt bra och uppmuntrande - jag har själv många positiva förebilder och ideal, både när det gäller utseende, talanger och personligheter. Jag finner väldigt mycke motivation i att vilja och sträva efter att tex. fixa lika snygga ögonbryn som Nina Dobrev, sjunga lika bra som Christina Aguilera eller bli sådär snyggt tränad och bra på att dansa som Nicole Scherzinger!

Hoppas att du Majken blev nöjd med dina svar, och kanske att det gav nån av er andra något också,


Kommentarer
Postat av: Bella

Hej jag har följ din blogg i en

Månad nu o tycker du e en sån fin person. Super smart o vacker.



Vad gör du för att hålla din hud så fräsh??

Kan inte

Du visa produkterna du har ?



Ha en fin morgon :)

2011-10-08 @ 06:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0