THE US

Funderar och drömmer mig bort till USA på språkresa. Har länge velat göra en språkresa. Min engelska är inte så bra som jag önskar att den vore, och eftersom jag vill jobba internationellt skulle jag verkligen vilja prioritera att lära mig bättre engelska - och hur kan man göra det bättre än att studera i ett land med engelska som modersmål?

Tycker väldigt mycket om London, men just nu är det ju en del oroligheter där, så jag drömde mig bort ända till USA och blir mer och mer taggad på att åka dit och studera. Jag tänker mig bara en väldigt kort kurs på några veckor, inte mer än en månad, but still. Läskig tanke att åka själv va?? Men de löser sig, be brave!

Jag har alltid bara fått för mig att jag är en New york tjej, stor stad med varierat klimat. Höga hus och fantastisk shoppning, känns inte de jag?? Jag har ju aldrig varit mycke för palmer och ständer... men samtidigt känner jag LA - Hollywood, Universal studios osv. De e ju också jättemycke jag!



Jag har kollat runt bland olika sidor och tycker att Blueberry språkresor verkar väldigt bra. På deras sida står det följande om de båda ställena de erbjuder:

LA: Kaplan är en av de största och mest välrekommenderade språkskolorna i Nordamerika med center över hela USA och Kanada. Skolan i Los Angeles ligger i hjärtat av Westwood Village, ett riktigt collegeområde där också UCLA, University of California Los Angeles, finns. Tack vare att flera universitet och college är belägna på samma område vimlar det av restauranger, caféer, teatrar och affärer där amerikanska och internationella studenter lär känna varandra. Läget är perfekt. Det blir inte mycket bättre när du befinner dig på 20 minuters avstånd (med bil) från t.ex. Hollywood, Rodeo Drive och stränderna i Santa Monica och Venice.

Skolabyggnaden är modern och välutrustad och har 17 klassrum. På skolan finns bl.a. ett självstudierum, ett sällskapsrum och ett datalabb med internettillgång. Det är få svenskar på skolan vilket är en fördel om man vill undvika småprat på svenska mellan lektionerna. Kaplan Aspect har en en kommunikationsbaserad inriktning på undervisningen och de använder sig av databaserad feedback för att bevaka studenternas utveckling.

Det finns otroligt mycket att göra i Los Angeles med omnejd och många studenter väljer att själva organisera kortare utflykter och längre weekendresor till t.ex. Disneyland, Six Flags nöjespark, Universal Studios, San Diego och Las Vegas. Skolan har också ett gediget socialt program med aktiviteter 2-3 vardagar i veckan och utflykter till självkostnadspris på helgerna. Vad sägs om hiking i Malibu, basketmatch med UCLA, Yosemite national park, San Diego Zoo, skidåkning, minigolf och konsert i Hollywood Bowl?


NY: Rennert har ambitionen att vara New Yorks bästa språkskola med hög akademisk kvalitet. Man har mindre undervisningsgrupper än de konkurrerande skolorna då man har max 10 elever per grupp och ett snitt på endast 7. Man ger klasser på hela 10 olika svårighetsgrader. Skolan har ett fantastiskt läge på midtown Manhattan, East 45th Street, ett par minuter från Grand Cetnral Station. Det är en promenad på 10-15 minuter till utflyktsmål som Central Park, FN, Times Square, Rockefeller Center, Empire State Building, Fifth Avenues shoppingstråk, Museum of Modern Art in Queens och New York Public Library.

Härliga lokaler med bra resurser Själva skolan ligger på den sextonde och sjuttonde våningen av en skyskrapa och har 21 klassrum. På sextonde våningen finns ett multimedialabb där du har tillgång till datorer med Internet, dataprogram för grammatik, uttal, tal- och läsförståelse, filmer, böcker, uppslagsverk, TOEFL-övningsprov m.m. I labbet finns alltid en lärare närvarande som kan hjälpa till och svara på frågor. Det finns också trådlöst Internet på båda våningarna. Affärs- och företagskunder studerar en våning upp. Där finns en mindre student lounge där te och kaffe serveras, nyhetstidningar och datorer med Internetuppkoppling. Skolans annex två kvarter bort från huvudbyggnaden används under högsäsong (främst på sommaren).

Med fokus på kommunikation På skolan finns ett uppehållsrum med godis- och dryckesmaskiner, och tack vare det centrala läget finns det massor av caféer, affärer och restauranger i närheten. Som undervisningsmetod använder sig skolan av "the Experiential Approach", dvs att ett språk måste upplevas för att kunna läras. Det är stor fokus på kommunikation, att studenterna ska prata mycket, och detta åstadkoms bl.a. genom rollspel, problemlösning och gruppaktiviteter. En bonus är att skolan har en väldigt bra mix av nationaliteter med väldigt få svenskar. Minimiåldern är 17 år.

Ett oändligt utbud av aktiviteter... Skolan erbjuder aktiviteter på eftermiddagar och helger för sina studenter. Skolans lärare följer med och exempel på aktiviteter är besök på Museum of Modern Art, The Met, Guggenheim, skridskoåkning i Central Park, gospelkonsert i Harlem, uppleva New York Yankees spela baseboll och mycket mer.

Sen tänkte jag först att jag skulle vilja bo i värdfamilj, för då ingår lite mat osv, sen kom jag på att dom har väldigt annorlunda matvanor där så de kanske är bättre att jag delar lägenhet med några främlingar så jag kan ha min egen lilla hylla i kylen osv?

VART TROR DU ATT JAG SKULLE PASSA BÄST?? PLS HELP!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0