VIKT

Det är oftast väldigt roligt att få frågor här på bloggen. De enda gångerna det inte är kul är typ när folk e elaka, men de händer mig inte så ofta som tur är (än så länge? What do we know internet är hårt) Ställ gärna frågor om de poppar upp hos er, jag ska göra mitt bästa för att svara. Det går ju att vara anonym så de e bara att fråga på (så länge man inte är olaglig såklart, ert ip-nummer sparas ju men yee är inte nyfiken på vilka ni e om ni inte vill lämna ut de eller skriver något alldeles galet^^)

Hade en kommentar nu när jag kom hem där det stod

Jag vet faktiskt inte hundra varför jag är så smal, men jag tror det är delvis pga mina gener. Jag kan inte mycke om gener men många i min släkt är väldigt smala trots att vi rör på oss och äter som normen (tror jag iaf?) Läkare jag besökt säger att jag har hög förbränning, vad detta innebär mer exakt vet jag inte - men min kropp är bra på att jobba bort fett och sånt iallafall. Varför vet jag inte - och är det någonting man kan göra för att öka förbränningen så är det inget jag gör medvetet.

Jag försöker att träna lagom, sova lagom mycket och ta hand om min själ, och äta vad jag tror är bra för mig. Jag försöker se till att äta så mycket närproducerat, ekologiskt och så nära naturen som möjligt (dvs så lite konstgjorda tillsatser jag bara kan). Det är av många anledningar, tex. att det är bra för naturen ifall man slipper frakta kött och äpplen från andra sidan jorden om det inte är nödvändigt. Men jag nojjar inte och det är klart att vissa saker bara finns på ställen långt borta.

Jag har alltid varit ganska liten i maten, jag var en liten bebis och är en (hyffsat)liten kvinna nu. Jag har alltid följt min utvecklingskurva, och även om jag anses vara underviktig för min längd så är mina värden bra och min kropp mår hur bra som helst!
När jag tränar tränar jag mest kondition, de e vad jag behöver på scenen och för att orka vandra omkring (älskar promenader, plus att jag inte har körkort så då blir de en del gå såklart!).

Eftersom jag alltid bara varit såhär tunn så vet jag som sagt inte om min livsstil påverkar min vikt, men jag antar att det gör de till viss del, det är därför jag skriver lite kort om vad jag gör och hur jag äter och tänker kring de.

Jag småäter ganska mycket, älskar frukt och grönsaker så det blir mycket gurka och örtsalt osv. Äter sällan/näst intill aldrig godis. Äter däremot ganska mycke chips. Dricker inte läsk, dricker nästan bara citronvatten, te, tranbärsjuice eller proviva.

Nu vet jag inte varför du som frågade detta ville veta, men jag vill ändå nämna avslutningsvis att jag enligt uträkningar och norm är underviktig. Jag pratar inte så ofta om det eftersom ordet har en negativ klang, det låter så ohäslosamt - och jag anser att jag är hälsosam i min livsstil och är inte så pass underviktig så att det märks i min kropps funktioner eller på blodprov eller liknande. Jag har lite protein-brist pga att jag äter mycke vegitariskt, men jag tror jag har ökat min proteinhalt sedan jag började äta kosttillskott för vegitarianer. Jag är inte veg men äter lite för lite kött för min vikt enligt läkare.


Många stävar efter och vill vara smala. Det finns bra hälsosamma sätt att nå sina utseende-mål. Det finns ohäslosamma destruktiva sätt. Jag kan inte mycket om hur kroppen funkar, men det verkar vara helt inviduellt från person till person. Vad för typ av kost och träning man behöver för att nå ett visst mål är beroende av ens livssituation och gener (rätta mig Josse om jag har fel!)

Även om jag lägger en del tid på mitt yttre och min fysiska hälsa, är det ingenting i jämförelse med tiden jag lägger på mitt mentala välmående. Från insidan och ut brukar jag tänka - mår min själ bra och jag är lugn i mig själv och nöjd med mitt liv blir allt det här fysiska så mycket enklare att hantera, oavsett om du bara vill underhålla din kondition, gå upp eller ner i vikt eller något helt annat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0