AMNESTY

Har jag berättat att jag är med i Amnesty? Jag är ingen trädkramare direkt men jag gillar välgörenhet och det känns otroligt att tänka på alla människor som verkligen aktivt kämpar för att vår värld ska bli till det bättre!

Jag beundrar deras engagemang och vill visa mitt stöd för dessa, och allt det dom kämpar för, genom att vara månadsgivare. Amnesty kämpar för mänskliga rättigheter, tex. dödsstraff, diskriminering och rättsäkerhet.

Du kan läsa mer om vad dom gör och verkar för på deras hemsida som du hittar genom att klicka här!

Om du läser och tycker att detta verkar bara en bra grej kan du enkelt bli sms-aktivist, du kan läsa mer om det här! Jag har inte tidigare varit sms-aktivist utan är månadsgivare, men dehär låter verkligen som en bra grej med! Då "skriver du under" en namnlista, mot tex. tortyr eller liknande, som lämnas vidare till markhavare gällande ärendet. Då bidrar du genom att visa att ännu en människa är emot det, och förhoppningsvis betyder det något för de människor som sitter på makten.



Det kan vara lätt att bli skeptisk, och låta det motverka ens vilja att göra bra saker. Det man tror och känner är bra och rätt. Vi hör ständigt om personer och organisationer som vill lura oss. Chefer som tar pengar och köper villor i Thailand, firmafester osv. Det kan göra en nedstämd och ibland till och med få en att avstå ifrån sånna här organisationer. Jag tycker man gör rätt i att vara nogrann med att checka upp innan man skriver på osv - samtidigt som det är viktigt att komma ihåg några saker.

När jag ger till välgörenhet, så är det vad jag gör. Jag skulle bli arg och ledsen ifall det visade sig att mina pengar i verkligheten gått till något annat, men jag har aktivt valt att inte leva mitt liv i misstänksamhet och misstro. Det gör en människa bitter och snål och jag vill inte vara en sådan person. Jag ger i god tro - och om det skulle visa sig något annat i framtiden, så är det på de människornas samvete, och inte mitt. Jag ger till någonting bättre, och jag vill inte låta någon skrämma mig från detta, även om det innebär att jag kanske blir lurad. Om jag låter mig fängslas vid dessa rädslor, så slutar det med att människor som verkligen behöver vår hjälp kanske blir utan. Låt inte dom som gör orätta saker vinna...

Sen e de ju dehär med pengar också. Det är klart att alla här i Sverige på ett sätt har råd eftersom vi än så länge har ett hyffsat socialt skyddsnät och de där 50:- i månaden ändå skulle gå till typ godis eller något som inte är livsviktigt rent fysiskt - men det finns saker som är viktiga för oss trots detta. För det mentala välmåendet. Bio, kläder - kräv inte av dig själv att avprogramera dig från dessa saker bara för att du känner att du måste. Du behöver det du behöver, och du ska inte må dåligt över det, det tjänar ingen på. Men det tåls att fundera på ibland om din livssituation i nuet kräver alla slantar du kan få, eller om du nu är i en ekonomisk situation då du kan avvara tex. 10 eller 50:- för någonting bättre. Ibland tenderar vi att tro att vi behöver och vill ha mer än vad vi vill, bara för att världen är uppbyggd på ett sånt vis... personligen har jag nu gjort bedömningen av att jag har mer än tillräckligt i mitt liv, och min själs välmående går upp av att känna att jag på något vis hjälper världen till en bättre plats. Det får för mig vara värt det just nu. Men känn dig inte tvingad till det, utan fundera bara så du inte hamnar i ofrivillig omedveten snålhet...

Om någon orkade läsa allt detta är det fantastiskt! Om någon bara klickade på länkarna och såg bilderna - de e fortfarande awesome! (kanske borde testa videoblogga istället, då kanske fler skulle lyssna/titta? Vad tror du?)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0